9 tips mod madspild – som virker for mig

blommer2

Det med at undgå at smide mad ud, er noget vi kontinuerligt øver os på herhjemme. Og vi bliver bedre til det! Der ryger stadig mad ud, men det går den rigtige vej. Der er nogle konkrete tiltag, som virker for mig, som jeg vil dele i dag. Flere af dem er velkendte, så det er ikke fordi, jeg som sådan selv har opfundet noget. Men jeg er rent faktisk begyndt at bruge dem. Deri ligger forskellen for mig. For selvom jeg har kendt dem længe, er det først, da jeg gjorde brug af dem, at de er blevet relevante for mig. Måske I kender det med, at mange ideer bliver ved tanken? I så fald er dette indlæg ment som en reminder om gode og lette fif til at undgå, at den gode mad ender i skraldespanden. De virker for mig, men det kræver, at jeg ændrer mit mindset lidt omkring nogle ting. Derfra er det ved at blive til gode vaner 🙂

kirsebær

  • Brug fryseren. Både til rester fra middagen, men især til frugt og bær. Her i bærsæsonen har jeg plukket bær hos venner og familie, som alle er røget i fryseren. Så kan jeg bruge dem, når jeg engang ved, hvad jeg vil lave af dem 😉 Ligeledes er jeg begyndt at få halvbrune bananer fyret i fryseren. De er supergode lige at have til smoothies og smoothiebowls.

  • Juice. Jeg er blevet bedre til at få juicet. Det skulle jo være så sundt, og så er det en genial måde at få brugt frugt og grønt, der kører på sidstningen.

  • Del brødpakkerne op. Vi kan ofte ikke nå at spise en hel pakke brød, inden det bliver tørt. Derfor er vi begyndt at fryse halvdelen af pakken ned hver gang. Ofte laver jeg en pakke halvt med rugbrød, halvt med sandwichbrød – det passer lige til en uges brug. Har vi tørt brød, smager det supergodt som brød croutoner til salat eller suppe.

  • Skriv dato på. En klassiker som jeg dog er slem til at glemme. Men det gør det hele lidt lettere.

  • Babymad. Grønsager, der er for slatne til at blive spist rå, koger jeg til babymad. Oftest koger jeg det sammen med kartofler eller linser. Det er selvfølgelig et velkendt tip for mødre. Men jeg var dog slem til at køre fast i de samme grønsager og tænkte ikke på at koge f.eks. tomater, squash og aubergine med.

IMG_5670

restemadteresse

  • Vær kreativ med sammensætningen af måltider. Jeg kæmper stadig lidt med at komme ud af den gode gamle opbygning af kartofler/ris, protein og salat. Ofte tænker jeg, at grønsager absolut skal udgøre en salat, men hvorfor ikke riste de sidste tre asparges i hvidløg, wokke rent spidskål i østerssovs, ovnbage grønne bønner, riste squashskiver eller hvad man ellers kan finde på. Mit hoved er ved at lære, at måltider fint kan stykkes sammen af små dele i stedet for to-tre store enheder.

  • Lav en restekasse. De af jer, der følger med på Instagram, har måske set min restekasse. Ideen er tyvstjålet fra den superseje Instagrammer Rocket_science, og går i sin enkelthed ud på at lave en kasse i køleskabet til alt det, der skal spises først. Smart ikke?

restekasseforlangs

  • Overvej allerede i supermarkedet. I en periode var vi slemme til at købe madvarer, som kun skulle bruges ved et enkelt måltid. Men hvorfor f.eks. købe salsa og jalapenos, hvis man ved, at man kun får det brugt ved den ene gang mexikanske aftensmad? Jeg har ikke tal på, hvor mange glas salsa jeg har smidt ud gennem tiden.

  • Pas på flerkøbstilbud. Åh hvor er det bare fristende at købe ekstra, fordi det er på tilbud. I øjeblikket føles det jo faktisk som penge lige ned i lommen. Men hvis den ekstra liter mælk eller de ekstra 8 stykker frugt aldrig bliver spist, er det nok alligevel en dårlig ide. Fryser man det ekstra mad ned, gør det jo ingenting. Men ved man på forhånd, at man ikke er typen, der får det gjort, er det måske bedre at lade være.

grillet champignoner

Hvilke tips mod madspild kender du, som du rent faktisk får brugt? Del dem gerne nedenfor 🙂

You Might Also Like

8 kommentarer

  • Besvar
    Hope
    11. august 2016 at 13:54

    Foruden dine gode tips er noget der har virket for os at have en fryserseddel, så man har styr på hvad man har dernede og så man får det brugt
    Madplan. Hvor man starter med at se i køleskabet, og derefter fryseren hvad man har og kan lave mad af.
    Restedag, hvor man spiser en masse små forskellige retter, vi kalder det buffet-dag

    • Besvar
      Julie
      17. august 2016 at 05:05

      Ja sådan en fryserseddel har stået på min to-do liste længe! Hvor god ide med en ‘buffetdag’, det er også et godt navn 🙂

  • Besvar
    Annette Henderson
    16. august 2016 at 09:32

    Rolf Lund har skrevet 2 bøger ~kogebog for fattigrøve bruger dem dagligt til at reducere madspild 😉

    • Besvar
      Julie
      17. august 2016 at 04:56

      Tak for tippet, dem kender jeg ikke 🙂

  • Besvar
    Susanne
    16. august 2016 at 17:27

    Champignon, gulerødder, kartofler og den slags grønt der altid kommer i store mængder, deler jeg op.
    River gulerødderne til brug til boller, skærer gulerødder i tern til Millionbøf, champignon skæres ud til kødsovs og deslige, kartofler skæres i både og krydres.
    Alt sammen fryses ned i poser til fremtidig brug.

    • Besvar
      Julie
      17. august 2016 at 04:56

      Smart 🙂 så har man også lidt til dage, hvor det skal gå lidt hurtigt. Tak for tippet!

  • Besvar
    Nønne Lønne
    22. august 2016 at 14:52

    En gang om ugen får vi grøntsagssuppe af alle rester. Det kan blive til minestrone, bondesuppe eller en blendet suppe – fx en karrysuppe, en tomatsuppe (med tomatpure/hakket tomat på dåse), en ostesuppe tilsat rester af diverse oste fra køleskab (både friskoste, skæreoste og revet oste). Hvis grøntsagerne er lidt “trætte” får de en opfriskning i kraft af en tur i et glas/en bøtte med ISKOLD vand. Jeg skærer enden af, så de rigtig kan suge vandet til sig og blive spændstige igen.
    Kolde rester af kogte grøntsager bruger jeg til vegetar-deller. Det samme gør jeg med rester af ris/bulgur/quinoa osv. Man moser sine grøntsager, tilsætter æg (eller æggeerstatning), havregryn, evt. lidt bælgfrugter der er pureret og så en masse gode krydderier. Nødder/kerner/frø kan også tilsættes. Steg evt. en prøve-delle.
    Du kan også bruge vegetar-farsen til at fylde i ½ udhulede grøntsager. Eller du kan bage en decideret vegetarisk postej. Det er dejlig aftensmad og fint til pålæg. NB. man kan fint tilsætte rester af ricotta, hytteost og friskost i en postejfars.
    Jeg bruger rester af bagte grøntsager i hummus, spreads og andre former for smørepålæg. Jeg blender ganske enkelt de bagte grøntsager (kan i princippet også være kogte) med nogle kogte kikærter eller nogle bønner plus lidt olie, citronsaft, evt tahin osv. smag godt til med krydderier. Skøn til dip og pålæg.
    Kedelige og trætte grøntsager kan også rives og bruges i bagning/brød. Rives og tilsættes dejen. Man kan faktisk også bruge æbler til sine søde boller; det smager super dejligt. Bag evt. nogle skønne bløde boller med havregryn, æbler, kardemomme osv. Hvis man har lyst tilsættes kanel og lidt nødder/mandler og/eller tørret frugt. Super godt til mellemmåltid. PS. her kan man også komme af med rester af diverse former for surmælksprodukter.

  • Besvar
    L
    20. september 2016 at 01:13

    Tørt brød kan skylles! Dyp det hurtigt i en skål vand eller under hanen og rist det bagefter. Alternativt kan det formodentlig bruges til croutoner.

  • Skriv en kommentar