Om H&M, bæredygtighed og en god nyhed!

Jeg har altid handlet meget i H&M. Derfor blev jeg glad, da jeg blev kontaktet af Mia Møgelgaard, som arbejder i H&Ms afdeling for bæredygtighed. Hun tilbød at fortælle om, hvordan H&M arbejder med bæredygtighed, hvilket jeg naturligvis takkede ja til. Jeg har valgt at skrive om vores samtale i dette indlæg, fordi det har gjort mig klogere på et emne, som jeg selv synes er svært at gennemskue. Derfor har jeg lavet dette indlæg som information, hvis du ligesom mig er nysgerrig på at vide, hvordan en koncern som H&M arbejder med bæredygtighed. Det er selvfølgelig en opsummering af samtalen om hovedtemaerne, og vi gik ikke i dybden med alle produktionens led osv. Jeg har ikke fået penge for at skrive det, jeg synes bare, at det var for spændende en samtale til at brænde inde med 😉

mærke

Jeg har ofte manglet gennemsigtighed omkring, hvad det betyder, når firmaer kalder deres produkter bæredygtige, grønne, eller miljørigtige. Derfor var det ret interessant at snakke med Mia om, hvad der ligger bag, når H&M kalder deres Conscious linje for mere bæredygtig.

Conscious linje fokuserer på to hovedtemaer; miljøet og det sociale aspekt.

I forhold til miljøet arbejder de med forskellige typer af bæredygtige materialer. Størstedelen af deres tøj indeholder bomuld, så derfor har de et mål om, at alt deres bomuld skal være økologisk eller genbrug i år 2020. Grunden til at målet er sat så langt ude i fremtiden er, at der pt. Ikke er økologiske bomuldsproducenter nok. Derfor ligger der et stort stykke arbejde i at øge efterspørgselen og få overbevist flere landmænd til at omlægge deres bomuldslandbrug til økologi.

Lige nu er 25% af H&Ms tøj fra Consciouslinjen. Jeg spurgte ind til, hvorfor linjen mest byder på basistøj (da jeg selv godt kunne bruge lidt mere festligt tøj i linjen), hvilket der er flere grunde til. For det første er de opmærksomme på, at kunderne køber meget basistøj i H&M, så derfor er det et oplagt sted at starte. For det andet er det mere kompliceret, når tøjet er blandet af flere materialer.

Socialt arbejder H&M for bedre arbejdsforhold. Dette glædede mig at høre, da jeg i medierne netop flere gange har hørt det modsatte. Så det er absolut en god nyhed at høre, at de arbejder på mange niveauer for at sikre bedre lønninger og arbejdsforhold for dem, som fremstiller tøjet. Dette er dog en kompliceret proces, da H&M ikke ejer fabrikkerne, der producerer tøjet. Der laves tøj til mange forskellige mærker på de samme fabrikker, så det kræver en fælles indsats fra de forskellige mærker. Det er vigtigt, at mærket er til stede i det pågældende land og på fabrikken, så de kan kommunikere både med ledelsen og på regeringsniveau. Mia kunne fortælle mig, at H&M f.eks. i Bangladesh er i kontakt med premierministeren for at få hævet mindstelønnen. Dette kræver blandt andet at H&M skriver under på, at de holder deres produktion i landet, hvis det sker, da der er stor konkurrence om, hvem der kan fremstille tøj billigst. Det sociale aspekt lyder i mine ører til at være en noget kompliceret affære, da der er mange samfundsmæssige faktorer der spiller ind, og der skal laves tiltag på mange niveauer for at skabe forandringer. Men det er godt at høre, at der bliver gjort noget, da horrible arbejdsforhold og lave lønninger i mange år har fyldt mediebilledet, når der blev talt om tøjproduktion.

Jeg fortalte Mia, at jeg har undret mig over, hvorfor tøjet fra Consciouslinjen er så billigt. De andre bæredygtige tøjbrands jeg har undersøgt koster en hel del mere. I H&M er tøjet ligeså billigt som det, der ikke er fra Consciouslinjen, hvilket jeg syntes virkede lidt underligt. Dette forklarede hun er helt bevidst. Fordi H&M koncernen er så stor, kan de købe så store oplag, at prisen holdes nede. Det tøj, som er dyrere at producere kan stadig finansieres, så prisen kan blive den samme i butikken. Der er desuden ingen mellemled, da deres tøj kun sælges i egne butikker, hvilket også har betydning for prisen.

gang

Det sidste hun fortalte gjorde mig meget begejstret! Der arbejdes nemlig på et stort projekt, hvor over 50 forskellige brands er ved at samarbejde om at lave en mærkning af tøj ifht. Bæredygtighed. Jeg har tit ønsket, at der var et mærke ligesom Ø-mærket, som gør det lettere for os forbrugere at træffe mere miljørigtige og ”rene” valg. Sådan et mærke er under opsejling, og vil vise en score for hvert stykke tøj på to skalaer; miljø og socialt. Så kan man let sammenligne og vurdere, hvilket tøj man vil købe (og hermed støtte produktionen af), og samtidig tænker jeg, at det virkelig må motivere de forskellige tøjmærker til at arbejde i en mere bæredygtig retning. For hvem gider at sælge tøj med en dårlig score? Det synes jeg er godt nyt, og jeg glæder mig til at mærket kommer i butikkerne (selvom det nok ikke lige bliver foreløbig).

 

 

You Might Also Like

2 kommentarer

  • Besvar
    Mette M
    20. november 2015 at 10:36

    Der er ingen tvivl om at H&M gør et stort arbejde ift bæredygtighed, jeg har læst deres årsrapporter, og synes de har nogle gode ambitiøse mål – både ift økologisk bomuld og arbejdsforhold. Og det er kompliceret med for eksempel arbejdsforhold og det tager tid at ændre tingene i en stor koncern som H&M, og ude i verden. Jeg har selv været meget i tvivl om mit “forhold” til H&M, hvis man kan sige det sådan.. 🙂 For jeg kan jo se, og anerkender, at de gør meget – men samtidig er de en del af “fast fashion”, og i mine øjne er det altså de store virksomheder som både pusher “brug-og-smid-væk” tøj i stor stil, og samtidig definerer spillereglerne på arbejdsmarkedet i lavtlønsområderne. Også selv om de arbejder for at ændre det. Så i mine øjne ligger det i deres forretningskoncept, og det er nok der jeg er forbeholden overfor H&M. Jeg har købt meget, især børnetøj i H&M – men lige nu holder jeg pause fra dem. Men jeg synes det er vigtigt at diskutere og vide mere om hvad og hvordan de gør, så rigtig godt med fokus på det 🙂

    • Besvar
      Julie
      21. november 2015 at 13:41

      Tak for kommentaren Mette 🙂 ja du har ret, jeg er blevet overrasket over, hvor stort et stykke arbejde de egentlig gør.
      Jeg kan godt følge dig, jeg har også ofte været lidt ambivalent i mit forthold til H&M. Selvom jeg holder af at kunne få nyt tøj uden at blive ruineret, så appellerer de netop til storkøb både pga. prisen og fordi kvaliteten ikke altid er i top. Derfor blev jeg også glad for at høre i min samtale med Mia, at de faktisk også er begyndt at arbejde med “tøjkultur”. Jeg ønskede ikke, at indlægget blev for langt, derfor måtte jeg droppe denne del, men hun fortalte, at de er begyndt at tage ud på skoler, gymnasier og universiteter for at tale om bæredygtighed. Her taler de bl.a. om hvordan man kan passe på sit tøj, samt hvad man kan gøre med det, hvis det skal smides ud. De har jo lavet det her tøjreturneringssystem, hvilket er en del af deres ønske om at skabe et mere bevidst tøjforbrug. De taler også med de studerende om det med at “overshoppe”. Dette synes jeg er et positivt tiltag 🙂 Men det ændrer jo ikke på, at H&M er et sted, hvor man ofte kommer ud med alle mulige køb, man egentlig ikke havde planlagt, og ofte heller ikke brug for.
      Der er selvfølgelig mange aspekter på et tema som H&M og bæredygtighed, men jeg har lyst til at fejre alle skridt i den positive retning, selvom der selvfølgelig er et stykke i mål 🙂

    Skriv en kommentar